در ۱۵امین کنفرانس جهانی زلزله در لیسبون پرتقال

تاریخ انتشار، ۲۸-۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴، در هفتمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در تهران- تصویر تهیه شده از داخل بنای نجم الدین کبری.

بنای تاریخی نجم الدین کبری با قدمت بیش از ۹۰۰ سال، یکی از بناهای باشکوهی است که در شهرستان نقاب استان خراسان رضوی قرار دارد. در کشور ترکمنستان، زیارتگاهی آجری با گنبد دوپوسته و ظاهری مشابه با بنای واقع در شهرستان نقاب، وجود دارد که شخصی به نام (Najm al-Din Kubra) در آن دفن شده است و تشابهات دو بنا، به اهمیت این بنای تاریخی می افزاید.

در طول سالها، در اثر عوامل طبیعی و انسانی، آسیبهای شدیدی به این سازه آجری وارد شده، بطوریکه تنها بخش کوچکی از این بنای تاریخی باقی مانده که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان، مورد ترمیم قرار گرفته است.

این سازه ی بنایی در منطقه با خطر لرزه خیزی بالا قرار دارد و برای حفاظت از آن در برابر تخریب، نیاز به مقاوم سازی اصولی دارد. هدف از این مقاله، بررسی عددی شیوه های کاربردی در بهسازی این سازه ی آجری است که برای این منظور از روشهای آنالیز سازه استفاده شده است. مدلسازی سه بعدی، در نرم افزار المان محدود غیرخطی ANSYS انجام شده که به روش تحلیل استاتیکی غیرخطی (Push Over) آنالیز شده است. با بررسی خروجی های نرم افزار و مشاهده ی تصاویر تهیه شده از این بنا، مشخص شد تاثیر زلزله های گذشته در تخریب آن، بیشتر از عوامل فرسایشی و انسانی بوده است.

جهت تقویت سازه ای این بنا، استفاده از میلگرد پس تنیده پیشنهاد شد که پس از مدلسازی، نتایج تحلیل مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از این روش، تنش فشاری و سختی و ظرفیت برشی در قسمت آسیب پذیر زیرین این بنای آجری، افزایش قابل توجهی یافت که باعث شد رفتار لرزه ای ساختمان تقویت شده و در محدوده مجاز قرار گیرد.

برچسب:

اشتراک گذاری :

خبرنامه

پست های برتر وبلاگ Upskill را از طریق ایمیل دریافت کنید

دسته بندی

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است


    Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/mavizchi/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

    Notice: ob_end_flush(): Failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/mavizchi/public_html/wp-content/plugins/really-simple-ssl-pro/class-mixed-content-fixer.php on line 107